Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№…..……./………. …….2009г., гр. Варна

 

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Варненският окръжен съд, Административно отделение, в публично съдебно заседание на пети декември през две хиляди и осма година, в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д.С.

ЧЛЕНОВЕ:     Е.А.

З.К.

 

 

            при участието на секретаря К.Г. и прокурора И.Б., като разгледа докладваното от съдия Е. А. адм. дело № 2507 по описа за 2006 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

            Производството е по реда на чл.156 и сл. от ДОПК.

       Постъпила е жалба от Светла Г. Маркова, ЕГН **********, действаща и като ЕТ”РАК – Светла Маркова” със седалище и адрес на управление: гр. Д., ул.”Г.” № ** , БУЛСТАТ *********, против Ревизионен акт/РА/ № 08-00789/07.09.2006г. на орган по приходите при ТД на НАП – Добрич, потвърден с Решение № 863/09.11.2006г. на Директора на Дирекция „ОУИ” при ЦУ на НАП – Варна, в частта, в която са установени дължимите от жалбоподателя задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски, както следва:

       Данък по чл.35 от ЗОДФЛ за 2004г. в размер на 127 406,37лв. и лихва 20 857,06лв.

       Вноски за ДОО за периода 01.01.2004г. - 31.12.2004г. в размер на 3120лв. и лихва 925,40лв.

       Вноски за фонд ДЗПО за периода 01.01.2004г. – 31.12.2004г. в размер на 360лв. и лихва 106,78лв.

       Вноски за здравно осигуряване за периода 01.01.2004г. – 31.12.2004г. в размер на 720лв. и лихва 117,28лв.

       В жалбата се твърди, че РА е незаконосъобразен, тъй като Ревизионен акт № 08-00789/07.09.2006г.  е издаден от орган, който e изготвил ревизионния доклад, в който се съдържа предложение за издаване на ревизионен акт, поради което е и извода му, че органът който следва да се произнесе по възражението и да издаде ревизионния акт следва да е друг. Жалбоподателят оспорва акта в частта, в която за 2004г. е определен данък по чл.35 от ЗОДФЛ в размер на 195 656,51лв., ведно с лихви 32 029,95лв. като сочи, че фактическите констатации за наличие на обстоятелства по чл.122 ал.1 от ДОПК са недоказани. Твърди, че с Протокол от 07.07.2006г. е представил всички изискани документи, справки и писмени и обяснения, поради което не е налице обстоятелство по чл.122 ал.1 т.4 от ДОПК. Сочи, че за ревизирания период не са съставяни АУАН, поради което извода на органа, че има възможност приходите от продажби да не бъдат отразени чрез издаване на фискален бон е необоснован. Жалбоподателят сочи, че при определяне на среден процент надценка по групи стоки 441,48% не са анализирани всички групи стоки, а само алкохолни и безалкохолни напитки, без да се вземе предвид техния относителен дял спрямо общия обем доставени и реализирани стоки, както и, че изписаната отчетна стойност на стоките, реализирани като кухненска продукция е 140 074,68лв., което представлява 51% от общо реализираните стоки в размер на 274 661,08лв. В подкрепа на твърдението си, че средната реализирана надценка е 168,98% към жалбата прилага сравнителна таблица. Жалбоподателят възразява срещу използваната като база за формиране на неотчетените приходи отчетна стойност на продадените стоки, като сочи, че по фактури от № 1 до № 9 от 31.08.04г. са реализирани стоки на едро към „Албатрос тур" ООД на стойност 13 031,67лв. с отчетна стойност 12 554,02лв., както и, че в отчетната стойност е включен реализирания от фирмата сладолед в размер на 1 023,53лв. при фактическа търговска надценка 24,4%. Жалбоподателят възразява срещу допълнително определените за 2004г. вноски за ДОО в размер на 3120лв., ведно с лихва 925,40лв., вноска по ДЗПО в размер на 360лв., ведно с лихва 106,78лв., вноска за ЗО в размер на 720лв., ведно с лихва 117,28лв., като сочи, че съгласно чл.6 ал.8 от КСО окончателният размер на месечния осигурителен доход за лицата по чл.7 от КСО се определя за периода, през който е упражнявана дейността през предходната година въз основа на доходите, декларирани в справката към годишната данъчна декларация по ЗОДФЛ и окончателни осигурителни вноски се дължат върху годишния осигурителен доход, определен като разлика между декларирания доход и сбора на доходите, върху които са внесени авансови вноски. Жалбоподателят сочи, че съгласно чл.42 ал.1 от ЗЗО, осигурителния доход върху който се изчислява вноската се установява и по данъчни декларации, както и че поради липса на облагаем доход не са начислени и внесени изравнителни вноски. Прави се искане за отмяна на РА.

       В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния представител на жалбоподателя, на посочените в нея основания. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

       Ответната страна, чрез пълномощника си, оспорва жалбата като неоснователна и моли съда да я отхвърли, както и да присъди в полза на Дирекция”ОУИ” при ЦУ на НАП - Варна юрисконсултско възнаграждение.

       Представителят на Варненска окръжна прокуратура счита жалбата за частично основателна, предвид заключенията на експертизите.

       Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, счита за изяснено от фактическа и правна страна следното:

       Жалбата е подадена от легитимирано лице в срока по чл.156 ал.1 от ДОПК, отговаря на изискванията по чл.149 вр.чл.145 от ДОПК, поради което се явява процесуално допустима.  

       Ревизията на жалбоподателя – Светла Г. Маркова, ЕГН **********, действаща и като ЕТ”РАК – Светла Маркова”, е започнала въз основа на ЗВР № 648/17.04.2006г. и ЗВР № 789/09.06.2006г., издадени от оправомощени  с правата по чл.112 и чл.113 от ДОПК лица, съгласно прдставените по делото Заповеди № 002/03.01.2006г. и № 117/07.06.2006г. на Директора на ТД на НАП – Добрич. Издаден е Ревизионен доклад/РД/ № 789/03.08.2006г., а въз основа на него и РА № 08-00789/07.09.2006г. на орган по приходите при ТД на НАП – Добрич, компетентен орган, съобразно Заповед за определяне на компетентен орган № К 789/08.08.2006г. РА е потвърден с Решение № 863/09.11.2006г. на Директора на Дирекция „ОУИ” при ЦУ на НАП – Варна, в частта, в която са установени дължимите от жалбоподателя задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски, както следва:

       Данък по чл.35 от ЗОДФЛ за 2004г. в размер на 127 406,37лв. и лихва 20 857,06лв.

       Вноски за ДОО за периода 01.01.2004г. - 31.12.2004г. в размер на 3120лв. и лихва 925,40лв.

       Вноски за фонд ДЗПО за периода 01.01.2004г. – 31.12.2004г. в размер на 360лв. и лихва 106,78лв.

       Вноски за здравно осигуряване за периода 01.01.2004г. – 31.12.2004г. в размер на 720лв. и лихва 117,28лв.

       Установено е в хода на ревизията, че Светла Г. Маркова е подала ГДД по чл.41 от ЗОДФЛ за 2004г. с вх. № 080А2109/15.04.2005г., в която за дейността на ЕТ „Рак - 13 - Светла Маркова" е декларирала отрицателен финансов резултат - загуба в размер на 80 179лв. След преглед на документите в данъчното досие на ревизираното лице са установени протоколи за извършени проверки от данъчните органи на обекти, стопанисвани от ЕТ „Рак 13 -Светла Маркова", както следва:

         Протоколи № 2062/11.06.04г. и № 1966/11.06.04г. за проверка в тента „Орлов" и механа „Орлов" в кк. Албена", съгласно които е установено, че описа на наличните стоки по продажни цени е идентичен с цените в менютата за предлаганите храни и напитки.

         - Протокол № 3053/10.09.04г. за извършена инвентаризация на наличните стоки в обектите тента „Орлов", механа „Орлов", Брасер „Лагуна Гардън" в кк. "Албена" със стойност на наличните активи в размер на 8003,80лв.

         При извършен анализ на записванията по оборотна ведомост за 2004г. е установена изписана отчетна стойност на продадените стоки в размер на 274 661,08лв. и крайно салдо 16 378,26лв. В ОПР е отчетен приход от продажба на стоки в размер на 414 000лв. и отчетна стойност на продадените стоки 275 000лв., като средната надценка по декларираните данни е 50,57%. След като е извършил съпоставка на цените на предлаганите стоки по менюта в обектите на ЕТ „Рак 13 - Светла Маркова" с доставните цени по първични счетоводни документи, ревизиращият орган е констатирал, че надценката се различава от средната надценка по декларираните данни за 2004г.

         В хода на ревизионното производство на Светла Г. Маркова е връчено Искане за представяне на документи и писмени обяснения от данъчен субект № 40-789-1/26.06.06г. в срок до 30.06.2006г. По молба на жалбоподателя срокът за представяне на документи и обяснения е удължен, като ревизиращият орган е установил, че на 06.07.2006г. в 17,30 часа не са представени изисканите документи по ИПДПОДС № 40-789-1/26.06.06г. Поради установени данни за укрити приходи и непредставяне на всички документи, имащи значение за ревизията, представляващи обстоятелства по чл.122 ал.1 т.2 и т.4 от ДОПК е изготвено Уведомление № 113-789/06.07.06г., връчено на Светла Г. Маркова на 07.07.06г. С Протокол от 07.07.06г. в 16,00ч. е документирано представяне на документи от ревизираното лице.

         На основание чл.122 ал.2 от ДОПК, във връзка с установените обстоятелства по чл.122 ал.1 от ДОПК, органът по приходите е определил основата за облагане с данък по чл.35 от ЗОДФЛ за 2004г. след анализ на всяко относимо към данъчния субект обстоятелство, както следва:

         т.1 - вид и характер на упражняваната дейност: заведения за обществено хранене в КК „Албена" - Снек бар/сладкарница „Лагуна гардън", механа „Златен клас" и павилион „Орлов", клиентите са основно физически лица, заплащането е в брой, допуснато е част от приходите да не се отчитат от ЕКАФП, малката трайност на хранителните продукти налага зареждане в малки количества, но редовно.

         т.2 - платени данъци - няма декларирани и платени данъци за 2004г. от дейността на ЕТ „Рак 13 - Светла Маркова", за периода м.09 - 12.2004г. е деклариран ДДС за възстановяване в размер на 19 101,96лв.

         т.3 - движения и остатъци по банкови сметки - при анализа са установени дебитни, кредитни обороти и крайни салда по разплащателни сметки на търговеца 2004г.;

         т.4 - официални документи с достоверни данни - взети са предвид приобщени документи от данъчното досие на ревизираното лице;

         т.5 - наемна цена на недвижимите имоти - Снек бар/сладкарница „Лагуна гардън - 84 000лв., механа „Златен клас" и павилион „Орлов" в размер на 46 000лв., за обект басейн „Лагуна Гардън" в размер на 6000лв.;

         т.6 - търговско значение на мястото, където се извършва дейността - дейността е извършвана в КК „Албена", което е от значение за оборотите от продажби;

       т.7 - капитала и пазарната цена на придобитите имущества към момента на придобиване - декларираните от ревизираното лице в декларацията по чл.124 ал.3 от ДОПК;

         т.8 - брутни приходи - съгласно ГДД за 2004г. са декларирани приходи от дейността на ЕТ „Рак 13" в размер на 417 733лв.

т.9 - броя на заетите лица - 42 бр. лица, наети по трудов договор;

         т.10 - сключени договори от лицето във връзка с осъществяване на дейността - 42бр. трудови договори, договори с физически лица за временна финансова помощ, договори с „Албена" АД;

         т.11 - разлика между доставените и вложените в производството суровини и материали – не са установени данни;

         т.12 - обобщени данни за реализираната печалба, съответно приход или доход от други лица, упражняващи същата или подобна дейност, при същите условия: - не са установени данни;

         т.13 - ценови и други условия на сделките с цел отклонение от данъчно облагане: липсват данни за сделки с цел отклонение от данъчно облагане, в т.ч. и между свързани лица;

         т.14 - обичайния размер на разходите за живот, издръжка, обучение и лечение, както и транспортни, дневни и квартирни разходи - съгласно НСИ разходите за живот на 1 член от семейството са в диапазон 1420лв. - 1948лв.;

         т.15 - получени и извършени доставки и упражнено право на данъчен кредит - през 2004г. са извършени доставки в размер на 22 156,14лв. и е начислен ДДС 4431,26лв., получени са доставки в размер на 117 655,95лв. с упражнено право на данъчен кредит в размер на 23 533,22лв.;

         т.16 - други доказателства, които могат да послужат за определяне на основата: представени в хода на ревизията менюта с продажни цени /приложение № 57/ и приобщени с Протокол № 73-789/05.07.06г. протоколи за извършени проверки с приложени инвентаризационни описи и на стоки с продажни цени и менюта с продажни цени.  Съгласно протокол № 2062/11.06.2004г. при извършена инвентаризация на стоки в обект Тента "Орлов" е направен опис по продажни цени на напитките, отговарящи на менюто с високите цени.

         В хода на ревизионното производство органът по приходите е извършил съпоставка между отчетната стойност на произволно избрани артикули стоки заведени по с/ка 304 „Стоки" и обявените в менютата продажни цени, при което е установил среден процент надценка от произволно избрани групи стоки в размер на 550,36%, при декларирана надценка по ОПР за 2004г. в размер на 50,57%.

         Ревизиращият орган е констатирал общо приходи за 2004г. в размер на 1 463 752,27лв. и след приспадане на отчетените разходи за дейността е определил финансов резултат за 2004г. в размер на 965 840,27лв.

         При издаването на Ревизионен акт № 08-00789/07.09.06г. органът по приходите е констатирал, че при определяне на средната надценка 550,36% неправилно са взети продажните цени с включен ДДС, поради което след направените преизчисления е установил средна надценка 441,48%, общо приходи в размер на 1 180 076,80лв. и финансов резултат за 2004г. в размер на 682 164,80лв.

         Тъй като обстоятелствата по чл.122 ал.1 от ДОПК са плод на действия, респективно бездействия на субекта на данъчното задължение законодателят, с оглед на общия принцип, че никой не може да черпи права от собственото си виновно поведение, е регламентирал определяне на облагаемата основа да се извърши от органа по приходите при анализ на относимите обстоятелства по чл.122 ал.2 от ДОПК. Определянето на данъците при установени данни за укрити приходи съставлява преценка на установените обстоятелства и данни, въз основа на които се извършва облагането по реда на чл. 122 от ДОПК.

         В хода на административното обжалване, при преценка на направените констатации е установено, че при определяне на средния процент надценка, ревизиращият орган не е установил надценка на кухненската продукция, безалкохолни и алкохолни коктейли, поради което и Директорът на ДОУИ – варна е счел възражението на жалбоподателя в тази част е основателно. След извършен анализ на представените от жалбоподателя писмени доказателства - калкулационни карти, сравнителна таблица по надценки в акта и по калкулации на база цени в меню и след съпоставка с продажните цени по менюта в хода на административното обжалване е установена следната надценка на кухненската продукция:

 

Кухненска продукция

                                    себестойност                         продажна стойност       средна надценка

                                   по калкулационна карта    /по менюта без ДДС/

Шопска салата          1,41лв./стр.483/                     3,33лв.                                   136,17%

Селска салата            1,56лв./стр.484/                     3,75лв.                                   140,38%

Мусака                       1,60лв./стр.559/                     5,50лв.                                   243,75%

Телешки биф стек     6,21лв./стр.495/                     10,67лв.                                   71,82%

Mиди в масло           2,90лв./стр.495/                     5,00лв.                                     72,41%

Сьомга котлет           5,41лв./стр.496/                     14,17лв.                                 161,92%

Калкан                       9,50лв./стр.497/                     14,17лв.                                   49,16%

Заек капама               7,05лв./стр.498/                     12,50лв.                                   77,31%

Рамстек с лук             6,20лв./стр.499/                       9,83лв.                                   58,55%

Средна надценка на кухненската продукция                                                      112,38%

 

         Предвид средните надценки по стокови групи, установените от ревизиращия орган и установената в хода на административното обжалване средна надценка на кухненската продукция, безалкохолни и алкохолни коктейли за 2004г. е определена средна надценка на продадените стоки в размер на 267,61% в т.ч.:

Безалкохолни напитки /стр.431/                                                                            391,07%

Топли напитки                                                                                                       536,71%

Алкохолни напитки /стр.431/                                                                                217,20%

Алкохол внос /стр.432/                                                                                           229,00%

Вина /стр.433/                                                                                                         285,68%

Бира                                                                                                                         164,83%

Безалкохолни коктейли /стр.432/                                                                          274,86%

Алкохолни коктейли /стр.459/                                                                               196,77%

Кухня                                                                                                                       112.38%

Средна надценка                                                                                                    267,61%

 

Поради обстоятелството, че ревизираното лице не е представило аналитични счетоводни

         - регистри за реализиран оборот по стокови групи, както и не е представило годишен финансов отчет за 2004г. по стокови групи от ЕКАФП, липсва база за определяне относителния дял на отделните стокови групи към общо реализираните приход. При определяне на данъчната основа по реда на чл.122 от ДОПК от изписаната отчетната стойност на продадените стоки за 2004г. в размер на 274 661,08лв. е приспадната отчетната стойност на продадените стоки по фактурите с получател „Албатрос турс сървиз" ООД в размер на 12 554,40лв. и за целите на облагането е приета отчетна стойност на продадените стоки в размер на 262 106,68лв. и по периоди, както следва:

- 01.05.04г. - 31.08.04г. - отчетна стойност 248 057,76лв. /262 106,68лв. х 94,64%/;

- 01.09.04г. - 30.09.04г. - отчетна стойност 12 685,96лв. /262 106,68лв. х 4,84%/;

- 01.10.2004г. - 31.10.2004г. - отчетна стойност 1362,95лв. /262 106,68лв. х 0,52%/;

         В хода на административното обжалване е установено, че при определяне на неотчетените приходи за 2004г. ревизиращият орган е взел предвид само надценката, като е пропуснал да включи и отчетната стойност на продадените стоки. След извършената корекция в размера на средната надценка са установени общо неотчетени приходи 944 731,48лв. в т.ч.:

-          неотчетените приходи за периода 01.05.04г. - 31.08.04г. -911 885,13лв.

248 057,76лв. /отчетна стойност/ х 267,61% = 663 827,37лв. /надценка/ + 248 057,76лв.

-          неотчетените приходи за периода 01.09.04г. - 30.09.04г. - 29 659,77лв.

12 685,96лв. /отчетна стойност/ х 133,80% = 16 973,81лв. /надценка/ + 12 685,96лв. лв.-    неотчетените приходи за периода 01.10.2004г. - 31.10.2004г. - 3186,58лв.

1362,95лв. /отчетна стойност/х 133,80% = 1823,63лв. + 1362,95лв.

 

От общия размер на неотчетените приходи 944 731,48лв. са приспаднати отчетените разходи за дейността в размер на 497 912лв., с оглед на което данъчната основа за облагане с данък по чл.35 от ЗОДФЛ за 2004г. на Светла Г. Маркова е посочено, че е в размер на 446 819,48лв. След приспадане на задължителните осигуровки в размер на 5112лв., доходът за облагане е 441 707,48лв. и дължимия данък по чл.35 от ЗОДФЛ - в размер на 127 406,37лв.

         Съгласно чл.6 ал.2 от КСО, доходът, върху който се дължат осигурителни вноски, включва всички възнаграждения и други доходи от трудова дейност Разпоредбата на чл.6 ал.8 от КСО обвързва окончателният размер на осигурителния доход на лицата по ал.3 т.2, между които попадат и едноличните търговци, с декларираните данни в годишните данъчни декларации/ГДД/ по ЗОДФЛ. В аналогичен смисъл е и разпоредбата на чл.3 ал.3 т.1 от Наредбата за елементите на възнаграждението и за доходите, върху които се правят осигурителни вноски и за начисляване на паричните обезщетения за временна неработоспособност или за бременност и раждане, която предвижда окончателният размер на осигурителния доход на едноличните търговци да се определя по чл.21 ал.1 от ЗОДФЛ.

         На основание чл.42 ал.1 от ЗЗО вноската за здравно осигуряване се изчислява върху осигурителен доход, установен по ведомости и други документи за изплатени възнаграждения, по пенсионните картони, изплатените болнични листове, изплатените обезщетения за безработни и по данъчните декларации по ЗОДФЛ.

         Съгласно чл.21 ал.1 от ЗОДФЛ физическите лица, извършващи дейност като еднолични търговци, формират данъчната основа за доходите си по реда на глава втора от ЗКПО. В случая органът по приходите, упражнявайки правомощията си по чл.110 ал.1 и 2 от ДОПК, е извършил корекция в подадената ГДД по чл. 41 от ЗОДФЛ, засягаща годишния облагаем доход и данъчната основа, като органът по приходите е определил окончателния осигурителен доход въз основа на доходите по ГДД по ЗОДФЛ и справката за окончателния размер на осигурителния доход, представляваща част от данъчната декларация, съгласно издадената заповед от Министъра на финансите № 1457/27.12.2004г. за утвърждаване на образец на данъчна декларация по чл. 41 ЗОДФЛ.

         В хода на ревизията, след сравняване на цените на предлаганите храни и напитки по менюта с цените на наличните стоки по описите от извършената инвентаризация на 10.09.04г. в обектите на ЕТ „Рак 13 - Светла Маркова", органът по приходите е констатирал, че надценката се различава от средната надценка по декларирани данни за 2004г. в размер на 50,57%, поради което основателно е преминал към облагане по реда на чл.122 ал. 1 и ал. 2 от ДОПК. В хода на административното обжалване е установено, че основата за облагане с данък по чл. 35 от ЗОДФЛ за 2004г., определена по реда на чл. 122 от ДОПК е финансов резултат - печалба в размер на 492 070,35лв., с което е коригиран декларирания финансовия резултат по ГДД по чл.41 от ЗОДФЛ за 2004г., представляващ загуба в размер на 80 179лв. За 2004г. са определени допълнителни вноски за ДОО, ДЗПО и ЗО върху общ осигурителен доход в размер на 14 400лв., на основание чл.6 ал.8 от КСО, съгласно който осигурителният доход не може да бъде по-малък от минималния месечен осигурителен доход и по-голям от максималния месечен осигурителен доход/максимален месечен осигурителен доход за 2004г. – 1200лв./.

            От заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза, неоспорено от страните по делото и прието от съда като обективно и компетентно дадено, се установява, че през процесните данъчни периоди търговеца е отчитал приходите от продажби на стоки и услуги по кредита на с/ка 702 Постъпления от продажби, като са обособени следите аналитични партиди за приходи:

 

С/ка 702/30 Постъпления/продажби "Тента Орлов"

С/ка 702/40 Постъпления/ продажби "Механа Орлов"

С/ка 702/50 Постъпления /продажби "Бар - Лагуна" С/ка 702/60 Постъпления от продажби "Лагуна - Гард 2" С/ка 702/80 Постъпления от продажби на сладолед

 

Отчетените приходи от продажби в счетоводните регистри на търговеца отговарят на месечните отчети за продажби от ЕКАФП на отделните обекти. Същите са отразени в дневниците за продажби за всички проверявани данъчни периоди по ЗДДС. Няма разлика между осчетоводени приходи и месечни отчети от ЕКАФП и издадени фактури.Отчетените приходи от продажби за 2004 и 2005 год, в обща стойност напълно отговарят на сумите отразени в Годишна оборотна ведомост за 2004 и 2005 г. и ОПР за същите периоди и подадените данни в ГДД по ЗОДФЛ. Данъчният орган е стигнал до извода за неотчетени приходи за отчетната 2004 г, позовавайки се на определени средни надценки по групи стоки и кухненска продукция общо за всички обекти, изчислени въз основа на калкулации за продукция и менюта по обекти Определена е средна надценка за ЕТ "РАК - 13" за 2004 год. 267,61 % в "активен сезон" и 133,80 % за останалият период от дейността на търговеца.

       Вещото лице е извършило анализ на всички налични в счетоводството на фирмата и приложени към делото калкулационни карти и други документи, касаещи

определянето на прилаганите през процесния период надценки. Експертът е определил

следните надценки по групи стоки:

           

№по               Наименование на групи стоки                       Средна надценка в

ред                                                                                        % по експертиза

1                      Безалкохолни напитки                                267,553 %

2                      Топли напитки                                             353,891 %

3                      Алкохолни напитки                                     329,087 %

4                      Алкохол внос                                               235,730 %

5                      Вина                                                              243,382 %

6                      Бира                                                              164,830 %

7                      Безалкохолни коктейли                               163,225 %

8                      Алкохолни коктейли                                   203,620 %

Средна надценка за продадени стоки /от т.1 до т.8/ 245,263 %

9                      Средна надценка за продукция                  106,860 %

Средна надценка общо на всички групи                         229,798 %

 Вещото лице е определило относителния дял на стоките, вложени в производство и реализация на кухненска продукция и относителния дял на стоките, продадени от търговеца, спрямо общата стойност на изписаните стоки за 2004 год., както следва:

 

    Обща стойност на изписани стоки                                                       262 106,68лв.

    Относителен дял на стоки вложени в кухненска продукция                         53,442 %

    Относителен дял на изписани стоки                                                    46,558 %

 

    Като е използвало гореописаните средни надценки на стоки и продукция за 2004 год. и като се е съобразило с периодите на "силен" и "слаб" сезон, вещото лице е определило следните приходи от продажби на стоки и кухненска продукция за 2004г., без влиянието на продажбите на стоки на "Албатрос турс сървиз" ООД:

Разлика неотчетени приходи за 2004 год. 299 528,97 лв.

Данъчният период, за който експертът е установил неотчетени приходи е 01.01.2004 -31.12.2004 год. Надценките са определени по групи стоки, което подробно е описано в констативно-съобразителната част.

            Видно от същото заключение е, че ЕТ "РАК - 13 Светла Маркова" прилага двустранна форма на счетоводна отчетност. Стопанските операции са отразявани хронологично н систематично, в съответствие с принципите на Закона за счетоводство. Първичните счетоводни документи съдържат необходимите реквизити, които да индивидуализират страните и предмета на стопанските операции, отразени чрез счетоводните записвания. Налице са основните счетоводни регистри, които се откриват в началото на всеки отчетен период съгласно ЗСч, приключват се задължително към 31.12. на съответната година. Приключването за по-кратък период /тримесечно или за всеки месец/ не е задължително по ЗСч. Водена е аналитична отчетност на доставените стоки / за всеки един артикул поотделно и по обекти/, както и аналитична отченост на приходите по обекти, но не и по групи стоки и различни форми на обслужване. / приходи от консумация на персонал, изхранване на туристи по договори с тур оператори, свободна консумация и др./ Създадената форма на счетоводство дава възможност, както за текущ контрол от фирмата, така и за последващ данъчен контрол, с изключение на факта, че не може да се отграничи в стойностно отношение размера на приходите за различните форми на продажби. / обслужване/

       Ревизираният период обжалван от ЕТ "РАК 13 - Светла Маркова" е 01.01.2004 -31.12.2004 г. По счетоводни данни на търговеца наличността на СМЦ към 31.12.2004г. е 16 378,26лв. Вещото лице е извършило съпоставка на установените налични стоки по протоколи за проверки на служители от ТДД - Добрич, със счетоводните данни на търговеца към всеки един от протоколите и е установило:

- липси на стоки за 2004 год. 13 500,97лв. и

- излишък на стоки за 2004 г. 2693,77лв.

Не е установило същите да са намерили счетоводен израз в регистрите на ЕТ "Рак 13 Светла Маркова". Наличността на СМЦ към 31.12.2004 г. по експертиза е 5571,06 лв. В ДА № 08-00789/07.09.2006 г. не са правени констатации за липси, излишъци или брак на СМЦ и в такава връзка не са доначислявани допълнителни задължения, поради което експертът не би могъл да извърши анализ и сравнение на данни.

Поради липса на специални знания в областта на хранително - вкусовата промишленост не може да се ангажира с отговор има ли бързоразвалящи се стоки и кои са те и от кои групи.

            Въз основа на горните констатации и установения среден размер на надценката по основната ССЕ, вещото лице е дало допълнително заключение за размера на облагаемата данъчна основа, както и размера на данъчните и осигурителни задължения на жалбоподателя за ревизирания период – 2004г., в два варианта:

       І ВАРИАНТ: Въз основа на данните по ревизионния акт за неотчетените продажби на стоки през 2004 г. с отчетна стойност 274 661,08лв, но като се вземе предвид размера на установената от вещото лице средна надценка на продажбите, а не средна надценка по ревизионния акт:

        Експертът е взел предвид метода за изчисляване на неотчетените приходи от продажби на стоки, възприет от данъчния орган; установената в основната експертиза средна надценка за кухненска продукция - 106,86% и ср.надценка за "търговия" - 245,263%; разделянето на отчетния период на "силен" и "слаб" сезон и съответно намалението на надценката с 50 % в слабия сезон; относителния дял на изписаната отчетна стойност на продадени стоки за "кухненска продукция" - 53,442% и за "търговия" - 46,558% и елиминирането на влиянието на продажбите на стоки на клиента "Албатрос турс сървиз" ООД, за които е изписана отч.стойност на стоки в размер на 12 554,41 лв. Установен е размер на неотчетени приходи за отчетната 2004г. – 299 528,97лв.

       Въз основа на данните за неотчетени приходи е определен размера на облагаемата

данъчната основа и следващите се данъчни и осигурителни задължения за

отчетната 2004 год, както следва:  

 

Показатели                                                                                                                  Сума

Финансов резултат по ГДД № 080А2109/15.04.2005 г.                                      - 80179,00

Увеличение на финансов резултат с неотчетени приходи по експертиза       299528,97

Финансов резултгат по експертиза /р.1-р.2/                                                        219349,97

Спадат се задължителни осигурителни вноски общо                                            5112,00

Данъчна основа за облагане по чл.35 от ЗОДФЛ/р.З -р.4/                                213237,97

Данък за внасяне                                                                                                        61150,21

Лихви за периода 16.05.05 – 03.08.2006                                                                   9309,09

ДОО за 2004 г.                                                                                                             3816,00

Внесени суми ДОО                                                                                                       696,00

Дължими вноски ДОО /р.Ю-р.И/                                                                              3120,00

Лихви за ДОО / 16.05.05 – 03.08.06/                                                                           474,96

ДЗПО 2004 г.                                                                                                                 432,00

Внесени суми ДЗПО за 2004 г.                                                                                      72,00

Дължими вноски ДЗПО / р.15 - р.16/                                                                          360,00

Лихви ДЗПО / 16.05.05 - 03.08.06/                                                                                54,82

Здравни осигуровки 2004 г.                                                                                                     864,00

Внесени здравни осигуровки                                                                                       144,00

Дължими вноски ЗО                                                                                                                 720,00

Лихви ЗО за 2004 г. /16.05.05 - 03.08.06/                                                                    109,56

       ІІ ВАРИАНТ: Ако се приеме, че има данни за неотчетени приходи от продажби на стоки, които се различават от ревизионния акт - въз основа на установените от вещото лице данни за продадените количества стоки през 2004 г. и установената по ССЕ средна надценка.

Предвид описаното в т.1 от констативно - съобразителната част и ако се приеме, че  липсващите стоки в размер на 13 500,97 лв. са били включени в отчетната стойност на продадените стоки /в размер на 274 661,08 лв/ и същите следва да се изключат от основата върху която се изчисляват приходите на търговеца - с надценката определена от експертизата, тъй като те не са били реализирани и неправилно са осчетоводени, като реализация,  - установеният излишък от стоки в размер на 2693,77 лв. е реализиран през 2004 год. и върху горната сума следва да се доначислят приходи в размер на определената в първоначалната експертиза надценка, размера на отчетната стойност на продадените стоки за 2004 год, без влиянието на продажбите на "Албатрос турс сървис" би бил 251299,48 лв. Вещото лице е определило размера на неотчетените приходи по ІІ вариант, който е 269 705,44лв. Размерът на облагаемата данъчната основа и следващите се данъчни и осигурителни задължения за отчетната 2004 година са:

 

№ по ред                                                       Показатели                                            Сума

3                                 Финансов резултат по експертиза /р.1-р.2/                      189526,44

4          Спадат се задължителни осигурителни вноски общо, в това число:        5112,00

5          Данъчна основа за облагане по чл.35 от ЗОДФЛ/р.З -р.4/                     184414,44

8          Данък по чл.35 от ЗОДФЛ за внасяне                                                        52791,39

9          Лихви за периода 16.05.05 - 03.08.2006                                                       8036,60

10        ДОО за 2004 г.                                                                                                3816,00

11        Внесени суми ДОО                                                                                          696,00

13        Дължими вноски ДОО /р.Ю-р.П/                                                                 3120,00

14        Лихви за ДОО /16.05.05 - 03.08.06/                                                                474,96

15        ДЗПО 2004 г.                                                                                                     432,00

16        Внесени суми ДЗПО за 2004 г.                                                                          72,00

17        Дължими вноски ДЗПО / р.15 - р.16/                                                             360,00

18        Лихви ДЗПО / 16.05.05 - 03.08.06/                                                                    54,82

19        Здравни осигуровки 2004 г.                                                                                        864,00

20        Внесени здравни осигуровки                                                                          144,00

21        Дължими вноски ЗО                                                                                                    720,00

22        Лихви ЗО за 2004 г. /16.05.05 - 03.08.06/                                                       109,56

            От заключението на съдебно-техническата експертиза, неоспорено от страните по делото и прието от съда като обективно и компетентно дадено се установява, че от наличните стоки към 01.01.2004г. на стойност 169 697,71лв./по счетоводни данни на жалбоподателя/, годни за реализация в заведенията за обществено хранене през периода 01.04.2004г.-31.12.2004г. са стоките, посочени в Справка № 2.

     Видно от второто допълнително заключение на съдебно-счетоводната експертиза е, че вещото лице е направило преизчисление на данъчните задължения, вземайки предвид заключението на вещото лице по техническата експертиза и след спадане на стойността на тези стоки, които не са годни за продажба през 2004г. Същото е изчислило стойността и размера на данъчните задължения ако се спаднат от сумите, с които е увеличен финансовия резултат.

     При точка 2 „а" на първоначалното заключение (първи вариант), след като се вземе под внимание стойността на негодните за продажба стоки, се получава:

 

                    Показатели                                        стойност в лева                    забележка

1          Финансов резултат по ГДД за 2004 г.                   -80 179.00

2          Неотчетени приходи, съгласно изчисленията251       603.94

3          Финансов резултат по заключението                    171 424.94                 1-2

4          Спадат се задължителни осигурителни вноски      5 112.00

5          Данъчна основа за облагане по

 чл.35 от ЗОДФЛ (отм.)                                          166 312.94                 3-4

6          Дължим данък по чл.35 от ЗОДФЛ (отм.)                        47 541,95

7          Лихви за периода 16.05.2005 - 03.08.2006                          7 075,28

8          Дължими вноски ДОО                                              3 120.00

9          Лихви за периода 16.05.2005 - 03.08.2006                             474.96

10        Дължими вноски ДЗПО                                               360.00

11        Лихви за периода 16.05.2005 - 03.08.2006                               54,82

12        Дължими вноски 30                                                      720.00

13        Лихви за периода 16.05.2005 - 03.08.2006                             109.56

или задължения, съгласно таблицата:

 

вид задължение за 2004 г.                           главница        лихви             всичко

Данък по чл.35 ЗОДФЛ (отм.)                   47 541.95        7 075.28          54 617.23

вноски ДОО                                                 3 120.00             474.96            3 594.96

вноски 30                                                         720.00            109.56                829.56

вноски ДЗПО                                                              360.00             54.82                 414.82

Всичко:                                                          51 741.95        7 714.62          59 456.57

При точка 2 „б” от първоначалното заключение/втори вариант/, след като се вземе под внимание стойността на негодните за продажба стоки, се получава:

1          Финансов резултат по ТДД за 2004г.                                       – 80 179.00

2          Неотчетени приходи, съгласно изчисленията                          222 780.40

3          Финансов резултат по заключението                                        142 601.40

4          Спадат   се   задължителни   осигурителни   вноски,

общо:                                                                                                5 112.00

5          Данъчна основа за облагане по чл.35 от ЗОДФЛ (отм.)          137 489.40

6          Дължим данък по чл.35 от ЗОДФЛ (отм.)                                              39 183.10

7          Лихви за периода 16.05.2005 - 03.08.2006                                               5 831.30

8          Дължими вноски ДОО                                                                   3 120.00

9          Лихви за периода 16.05.2005 - 03.08.2006                                                   474.96

10        Дължими вноски ДЗПО                                                                     360.00

11        Лихви за периода 16.05.2005 - 03.08.2006                                                     54.82

12        Дължими вноски ЗО                                                                                      720.00

13        Лихви за периода 16.05.2005 - 03.08.2006                                                   109.56

или задължения, съгласно таблицата:

 

вид задължение за 2004 г.               главница                    лихви             всичко

Данък по чл.35 ЗОДФЛ (отм.)        39 183.10                   5 831.30          45 014.40

вноски ДОО                                     3 120.00                     474.96               3 594.96

вноски ЗО                                            720.00                     109.56                  829.56

вноски ДЗПО                                                 360.00                        54.82                  414.82

Всичко:                                              43 383.10                   6 470.64          49 853.74

            Безспорно се установи по делото, включително посредством заключението на вещото лице по допуснатата по искане на жалбоподателя съдебно-счетоводна експертиза, че за данъчен период 01.01.2004г.-31.12.2004г. са налице неотчетени приходи от жалбоподателя, т.е. налице е обстоятелството по чл.122 ал.1 т.2 от ДОПК, като в тази вразка, съдът намира, че законосъобразно органът по приходите е приложил особения ред за определяне на данъка към определена от него по реда на ал.2 основа. Изследвани са всички, относими към жалбоподателя  обстоятелства по чл.122 ал.2 от ДОПК, като същият е бил надлежно уведомен, че ревизията ще му бъде извършена по този ред и в хода на същата не са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на РА.

         От изслушаните заключения, съдът счита, че това на в.л. Маринова по поставената допълнителна задача и в частност по неговия І вариант, най-пълно отговаря на установеното от всички, събрани по делото доказателства, доколкото, същото е изготвено въз основа на данните по ревизионния акт за неотчетените продажби на стоки през 2004 г. с отчетна стойност 274 661,08лв, но като е взет предвид размера на установената от вещото лице средна надценка на продажбите, а не средна надценка по ревизионния акт. Именно това заключение съдът изцяло кредитира. При изготвянето му експертът е взел предвид метода за изчисляване на неотчетените приходи от продажби на стоки, възприет от данъчния орган; установената в основната експертиза средна надценка за кухненска продукция - 106,86% и ср.надценка за "търговия" - 245,263%/неоспорени от страните по делото/; разделянето на отчетния период на "силен" и "слаб" сезон и съответно намалението на надценката с 50 % в слабия сезон; относителния дял на изписаната отчетна стойност на продадени стоки за "кухненска продукция" - 53,442% и за "търговия" - 46,558% и елиминирането на влиянието на продажбите на стоки на клиента "Албатрос турс сървиз" ООД, за които е изписана отч.стойност на стоки в размер на 12 554,41 лв. Установен е размер на неотчетени приходи за отчетната 2004г. – 299 528,97лв.

       Въз основа на данните за неотчетени приходи е определен размера на облагаемата

данъчната основа и следващите се данъчни и осигурителни задължения за

отчетната 2004 год, както следва:  

 

Показатели                                                                                                                  Сума

Финансов резултат по ГДД № 080А2109/15.04.2005 г.                                      - 80179,00

Увеличение на финансов резултат с неотчетени приходи по експертиза       299528,97

Финансов резултгат по експертиза /р.1-р.2/                                                        219349,97

Спадат се задължителни осигурителни вноски общо                                            5112,00

Данъчна основа за облагане по чл.35 от ЗОДФЛ/р.З -р.4/                                213237,97

Данък за внасяне                                                                                                       61150,21

Лихви за периода 16.05.05 – 03.08.2006                                                                   9309,09

ДОО за 2004 г.                                                                                                             3816,00

Внесени суми ДОО                                                                                                       696,00

Дължими вноски ДОО /р.Ю-р.И/                                                                              3120,00

Лихви за ДОО / 16.05.05 – 03.08.06/                                                                           474,96

ДЗПО 2004 г.                                                                                                                 432,00

Внесени суми ДЗПО за 2004 г.                                                                                      72,00

Дължими вноски ДЗПО / р.15 - р.16/                                                                          360,00

Лихви ДЗПО / 16.05.05 - 03.08.06/                                                                                54,82

Здравни осигуровки 2004 г.                                                                                                     864,00

Внесени здравни осигуровки                                                                                       144,00

Дължими вноски ЗО                                                                                                                 720,00

Лихви ЗО за 2004 г. /16.05.05 - 03.08.06/                                                                    109,56

            Именно до посочените по-горе размери, РА се явява законосъобразен, а в останалата си част, като незаконосъобразен, следва да бъде отменен. Представените в хода на съдебното производство ДАПВ по никакъв начин не променят извода на съда за дължимостта на посочените по-горе суми, съобразно вариант І на заключението. Доколкото в хода на ревизионното производство не са установени липси, съдът счита, че не следва да се пвзема предвид СТЕ и изготвената въз основа на нея ССЕ.

         С оглед частичната основателност на жалбата и направеното искане от процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски, ответната страна следва да бъде осъдена да заплати в полза на жалбоподателя сумата от

340лв., представляваща направените по делото разноски, съобразно уважената част на жалбата, на основание  чл.161 ал.1 от ДОПК.

            Предвид частичната неоснователност на жалбата и направеното искане от процесуалния представител на ответната страна, съдът счита, че жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати в полза на Дирекция „ОУИ” при ЦУ на НАП – Варна сумата от 1955,37лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение, определена в този размер, съобразно нормата на чл.8 вр.чл.7 ал.2 т.4 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, на основание чл.161 ал.1 изр.3 от ДОПК.

            Воден от горното, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

 

       ОТМЕНЯ РА № 08-00789/07.09.2006г. на орган по приходите при ТД на НАП – Добрич, потвърден с Решение № 863/09.11.2006г. на Директора на Дирекция „ОУИ” при ЦУ на НАП – Варна, В ЧАСТТА, в която са установени дължимите от Светла Г. Маркова, ЕГН **********, действаща и като ЕТ”РАК – Светла Маркова” със седалище и адрес на управление: гр. Д., ул.”Г.” № ** *, БУЛСТАТ *********, задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски за 2004г., за разликите, както следва:

       За разликата над 61 150,21лв. до 127 406,37лв., представляваща Данък по чл.35 от ЗОДФЛ за 2004г. и за разликата над 9309,09лв. до 20 857,06лв., представляваща лихва върху невнесения в срок данък;

       За разликата над 474,96лв. до 925,40лв., представляваща лихва върху вноски за ДОО в размер на 3120лв.;

       За разликата над 54,82лв. до 106,78лв., представляваща лихва върху вноски за фонд ДЗПО в размер на 360лв.;

       За разликата над 109,56лв. до 117,28лв., представляваща лихва върху вноски за здравно осигуряване в размер на 720лв.

           ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата част.

ОСЪЖДА Дирекция „ОУИ” при ЦУ на НАП – Варна да заплати в полза на Светла Г. Маркова, ЕГН **********, действаща и като ЕТ”РАК – Светла Маркова” със седалище и адрес на управление: гр. Д., ул.”Г.” № .. А, БУЛСТАТ *********, сумата от 340лв. /триста и четиридесет лева/, представляваща направени по делото разноски, на основание чл.161 ал.1 от ДОПК.

            ОСЪЖДА Светла Г. Маркова, ЕГН **********, действаща и като ЕТ”РАК – Светла Маркова” със седалище и адрес на управление: гр. Д., ул.”Г.” № **  А, БУЛСТАТ *********, да заплати в полза на Дирекция „ОУИ” при ЦУ на НАП – Варна, сумата от 1955,37лв./хиляда деветстотин петдесет и пет лева и 37ст./, представляваща юрисконсултско възнаграждение, на основание чл.161 ал.1 изр.3 от ДОПК.

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, в 14-дневен срок от получаване на съобщенията от страните.

 

 

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                              ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                                                                                                                        2.